Bestseller
BS Nackila
Bestbook
Yhteystiedot
0500 597 259 / Jarmo Virtanen
050 410 4784 / Pirkko Maantila
bsmyynti@gmail.com
Reitin aikataulu on sovitettu autotehtaan työvuoroihin.
Porista Uudenkaupungin autotehtaalle ajettavan bussireitin liikennöijä vaihtuu kilpailutuksen jälkeen.
Huhtikuun alusta lähtien Porin kaupungin tukemaa reittiä alkaa ajaa Satakunnan Liikenne. Edestakaisia tilausajo vuoroja on arkipäivisin kolme ja sunnuntaisin yksi. Vuorot on sovitettu autotehtaan työvuoroihin. Porin lisäksi linja-autoihin voi nousta myös Luvian, Eurajoen, Rauman ja Laitilan pysäkeiltä.
Tällä hetkellä reittiä ajaa Satabus.
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Nakkilassa sijaitsevan Tattaranojan sillan korjaustyöt maanantaina.
Sillan huonokuntoinen puukansi uusitaan ja työt kestävät kaksi viikkoa. Kannen uusimistyön ajaksi Teiniläntien liikenne siltapaikalla joudutaan katkaisemaan ja ohjaamaan kiertotien kautta. Kiertotie on n. 3 km pitkä ja kulkee Tattarantien, Hormistontien ja vt 2 kautta. Sillan yli kulkee päivittäin likimain 500 ajoneuvoa.
Pori-Kokemäki -rataosalla tavarajunien aiheuttamaan tärinään haetaan ratkaisuja alueen kuntien, infranhaltija Väylän, operaattorina toimivan VR:n ja rahdinantajan yhteistyönä.
Väylä on saanut alueen asukkailta palautetta tärinästä. Osa Porin satamaan Venäjältä kulkevista tavarajunista aiheuttaa tärinää joissakin radanvarren kiinteistöistä. Ongelman ratkaisemista varten on perustettu asiantuntijaryhmä joka toimittaa väliraporttinsa toukokuun aikana alan toimijoiden yhteistyöryhmään
Tavallisten kirjeiden kulkunopeus hidastuu. Postin kuluttajakirjeet jaetaan nyt perille pääosin neljän työpäivän kuluessa. Aikaisemmin Posti toimitti kuluttajakirjeet 2–3 päivän sisällä.
Posti on myös lanseeraamassa perinteisten postimerkkien rinnalle kirjeeseen lisättävän Plus-merkin. Se tuo Postin mukaan kuluttajien toivomaa seurattavuutta kirjeisiin. Merkin painatuksessa sattuneen virheen takia merkki tulee kuitenkin myyntiin tämän hetken arvion mukaan vasta maaliskuussa.
Poste restante -palvelun käyttö ei muutu vielä maksulliseksi, vaan Posti aikoo odottaa asiassa ensin viranomaisten lausuntoja.
J Virtanen
Lahja voisi vaihdella esimerkiksi vuodenajan mukaan. Ideoituja vaihtoehtoja ovat muun muassa uimalippu halliin, vapaalippu urheilu-tai kulttuuritapahtumaan ja kahvilippu kahvilaan. Lahja saisi kaupungin asiointipisteestä kaupungin esitteen kera.
Kokemäelle on muuttanut viime vuosina suunnilleen 300-350 henkilöä vuodessa. Nykyisillä määrillä muistamiset maksaisivat noin 2 000-4 000 euroa vuodessa.
Kaupunkiin muuttavien huomioimista on valmisteltu valtuustoaloitteen pohjalta. Sen jätti keskustan valtuustoryhmä pari vuotta sitten.
Asia on kaupunginhallituksen käsiteltävänä. Sieltä se etenee valtuustoon.
OnniBus.comin verkostoa saapuu täydentämään 4.3. uusi Onnibus Flex, jossa on tiheämpi pysäkkiverkosto ja lipun voi ostaa käteisellä kuljettajalta. Reittejä on 16, pysäkkejä 610 ja busseja 60.
Flex-vuoron kyydissä kulkee enemmän matkatavaroita, lemmikit ja esimerkiksi polkupyörät. Tiheä pysäkkiverkosto palvelee harvempaan asuttuja seutuja. Toisaalta Flexin kyydissä kulkee työ- ja koulumatkalaisia sekä satama- ja lentomatkustajia, Onnibus.comin toimitusjohtaja Lauri Helke kertoo tiedotteessa.
Onnibus Flex -busseja operoivat Satakunnan Liikenne, Koiviston Auto, Gold Line ja Kuopion Liikenne, joiden nykyisen kaukobussiliikenteen Onnibus Flex korvaa. Koiviston Auto -konsernilla on ollut valtakunnallinen kaukobussiverkosto jo kauan ennen Onnibussia, mutta se ei ole näyttäytynyt kuluttajalle yhtenäisenä johtuen alueellisista brändeistä, Koiviston Auto -konsernin johtaja Antti Norrlin sanoo.
Lähde: LS
Nakkilan kunnanjohtajan virkaa varten haastatellaan viittä neljästätoista hakijasta.
Rekrytoinnista vastaava toimiryhmä valitsi haastateltavaksi Nina-Mari Turpelan, Sami Ylipihlajan, Tapio Häyhtiön, Harri Kukkulan ja Timo Oravaisen.
Haastattelut suoritetaan tämän ja seuraavan viikon aikana.
J Virtanen
Kivihiiltä Venäjältä Porin satamaan kuljettavien junien määrä on lisääntynyt runsaan vuoden aikana. Nyt junien aiheuttamaa tärinää voidaan yrittää hillitä laskemalla niiden nopeutta.
Tampereen ja Porin välisellä rautatiellä lisääntynyt hiililiikenne huolestuttaa ratavarren asukkaita. Asukkaiden Liikennevirastolle tekemät valitukset hiilijunien aiheuttamista häiriöistä ovat kasvaneet moninkertaisesti.
Kivihiilijunat ovat laillista terrorismia. Vähemmän painoa, vähemmän junia, niin kaikilla säilyy mielenterveys ja talot ehjinä.
Hiilikuljetukset Porin satamaan lisääntyvät vielä tulevaisuudessa, kun Tahkoluodon uusi hiiliterminaali otetaan käyttöön.
Rakenteita rikkova tärinätaso ei ole ylittynyt Liikennevirasto on mitannut hiilijunien aiheuttamaa tärinää Kokemäen ja Porin välillä 28 rakennuksessa radan lähellä. Ulvilassa neljässä mitatussa asuintalossa häiriöiden suositusarvot ylittyivät kaksinkertaisesti.
Jos tärinä ylittää tietyn tason, talon rakenteet voivat kärsiä ja tästä voi syntyä taloudellista vahinkoa. Yhdessäkään mittauksessa tällainen taso ei ole ylittynyt, sanoo meluasiantuntija Liikennevirastosta.
Liikennevirastossa on kuitenkin ymmärretty radan läheisyydessä asuvien huoli. Virasto pohtii, että johonkin kohtaan rataa asetetaan nopeusrajoitus ja tämän jälkeen tehdään uusia tärinämittauksia.
Nakkilan Kunnan lausunto asiaan
"Porin seudulla on tehty lukuisia tärinämittauksia viimeisen vuoden aikana. Mittauksissa on todettu, että tärinän C ja D-suositusarvot ylittyvät useissa paikoissa Pori-Kokemäki radan varrella. Liikennevirastoon saanut tärinään liittyen useita valituksia, joissa katsotaan tärinän aiheuttaneen kyseisen radan varren rakennuksille vaurioita. Liikennevirasto arvioi, että tärinää ja nopeusrajoituksia koskevat edellä sanotut yhteydenotot tulevat jatkumaan ja mahdollisesti lisääntymään, koska radalle on odotettavissa lisääntyvää transitoliikennettä. Liikennevirasto peruuttaa 19.12.2018 antamansa päätöksen nopeusrajoituksen asettamisesta (LIVI/9800/06.02.01), koska sidosryhmiä ei kuultu ennen päätöksen tekemistä. Liikennevirasto harkitsee nopeusrajoituksen alentamista toistaiseksi rataosalle Tampere-Kokemäki, Kokemäki-Pori ja Pori-Mäntyluoto välille rantakilometrille 280+500 - 328+500 siten, että uusi nopeusrajoitus olisi 40km/h niille junille, joissa on itäisenyhdysliikenteen tavaravaunuja." Satakuntaliitto, Porin kaupunki ja Porin Satama ovat laatineet asiasta yhteisen lausunnon, joka on liitteenä.
Nakkilan kunta yhtyy Satakuntaliiton, Porin kaupungin ja Porin Sataman lausuntoon asiassa. Nakkilassa on havaittu transitoliikenteen aiheuttavan tärinää radan kulkiessa läpi keskustaajaman ja sen vuoksi olisi suoritettava Satakuntaliiton ym. lausunnossa mainittavat tärinämittaukset toimenpiteiden arvioinnin pohjaksi. Nakkilan Kunnanhallituksen päätös lausuntoon yhtymisestä.
J Virtanen
Lähde: SK24
Mulla ja muilla nestoreilla on kaikki niin helppoa kun on ikää, kaikilla muilla aika setvimistä mikä lupa milloinkin pitää olla?
Muistakaa ottaa kaikki lupapaperit mukaan koska heti pelipaikalle tulee aamuyöstä asti puskassa kytännyt virkaintoinen peräkammarinpoika (lue kalastuksenvalvoja, äo nojatuolin luokkaa) niitä kyselemään ja sakkolappua tarjoamaan. Paitsi jos ilmoitat onkivasi vain litkaa silakkaa (silkan tiedän, mutta mikä tuo litka on).
Taannoin suomalainen rakennusalan yrittäjä laski montako erilaista korttia hänellä pitää olla jotta voi operoida/tehdä töitä omalla urakkapaikallaan – 19 kpl? Tämä siis vuosi sitten, nyt luku lienee jo 25-30 – ja joka kortti on maksullinen ja vaatii koulutuksen?
Mielestäni hallituksen byrokratian purkutalkoot on onnistuneet yli äyräiden; byrokratia on lisääntynyt vain 30-40%, ilman talkoita luku olisi yli 50%.
PS. Kuulosti pahalta kun viranomainen ei olekaan vielä ”tyhjentävästi” laissa määritellyt pilkkimistä; luvassa lienee projekti, kesto 1-5 vuotta ja maksaa 500.000 euroa, projektin varmaan mielellään hoitaa jonkun ministerin serkun veljen kaiman putiikki.
Komisaario Wirtanen
A. Ahlström Kiinteistöt Oy on tehnyt eilen kaupat ruukkialueen ensimmäisen osan myynnistä.
Kaupan kohteena ovat ns. Mäntylän, Ruotsalaisenkoulun, Hallitalon sekä varaston kiinteistöt. Ostajataho on yhtiön toiveen mukaan paikallinen perustettava yhtiö Villa Majatalo Oy, jonka omistavat Taito Vesamäki perheineen.
Ahlström kertoo tiedotteessa, että uusi omistaja tuntee hyvin Kauttuan ruukin alueen ja osaa arvostaa sen historiallisia rakennuksia sekä alueella tehtyä kulttuuriperintötyötä. Muihin Ahlströmin Kauttuan ruukin kiinteistöihin kartoitetaan soveltuvia ostajia edelleen.
BASF:n akkumateriaalitehdas -hankkeen toteuttamista varten on tarve hankkia kaupungin omistukseen tuleva Akkukadun alue. Katualue jakaa Pajakadunvarrella olevia tontteja osiin siten, että omistajat haluavat myydä tontit kokonaan, mutta nykyisen Sepänkadun varrelta tarvitaan pieniä osia tonteista, jotka ostetaan kaupungille määräaloina. Ostettavista tonteista pääosa jää teollisuustonteiksi kaupungin tontti varantoon. Kiinteistö Oy HarjavallanHallien, Nakkilan Hiekanjalostus Oy:n ja Jouko Kärkkäisen kanssa on neuvoteltu päätösesityksessä mainittujen tonttien ja määräalojen ostamisesta Harjavallan kaupungille.
Tontilla 79-203-2-12 sijaitsee teollisuusrakennus, jonka kerrosala on n.330 m2. Kaupunginhallitus päätti hyväksyä esityslistan liitteenä olevat kauppakirjaluonnokset, joiden mukaisesti Harjavallan kaupunki ostaa seuraavat määräalat ja tontit: Jouko Kärkkäseltä tontin 79-203-2-5 määräalan, jonka pinta-ala on n. 52 m², sekä tontin 79-203-2-20 määräalan, jonka pinta-ala on n. 36 m², kauppahintaan 400 euroa Nakkilan Hiekanjalostus Oy:ltätontin, jonka pinta-ala on n. 2818 m², kauppahintaan 11.000 euroa ja muutoin esityslistan liitteenä olevan kauppakirja luonnoksen mukaisin ehdoin ja Kiinteistö Oy Harjavallan Halleilta tontin, jonka pinta-ala on n. 2855 m², sekä tontin, jonka pinta-ala on n. 5183 m², kauppahintaan 83.600 euroa, Kaupunginhallitus päätti vielä tämän päätöksen olevan voimassa 31.1.2019 saakka. Ehdotus hyväksyttiin Kaupunginhallituksessa.
Riitta-Liisa Brunnilan kanssa on neuvoteltu tontin 79-203-2-9 (noin 0,37 ha) hankkimisesta Harjavallan kaupungille.
Alue sijaitsee Torttilassa Pajakadun varrella. Alueen hankinta liittyy BASF:n akkumateriaalitehdas-hankkeen toteuttamiseen ja kiinteistö tullaan vuokraamaan BASF:n käyttöön pitkäaikaisella vuokrasopimuksella.
Alueella on asuin- ja teollisuus rakennus, jonka kerrosala on n. 222 m2 sekä varastorakennus, jonka kerrosala on n. 115 m2. Kauppahinnaksi rakennuksineen on neuvoteltu 110.000 euroa. Kiinteistö jää omistajan käyttöön 31.3.2019 asti.
Harjavallan Matkahuoltoa asiamiesvetoisesti yli 4 vuotta vetänyt Seija Lahti luopuu Matkahuollosta siirtyessään toisaalle. Harjavallan Matkahuollon toiminta jatkuu vielä tammikuun loppuun saakka osin poikkeuksellisin aikatauluin, minkä vuoksi palvelun tarvitsijan kannattaa tarkistaa palveluajat joko Matkahuollon verkkosivuilta tai Harjavallan Matkahuollosta.
Kesällä 2018 aloitettu omakotitonttien ale Harjavallassa on kiinnostanut tontin ostajia. Alennuksella myytävistä tonteista on tähän mennessä tehty yhteensä kymmenen kauppaa tai varausta. Kampanja alkoi viime kesäkuun puolivälissä ja jatkuu 2019 toukokuun loppuun asti.
Postilaatikoita tuhosi yksinäinenmieskulkija Nakkilassa, Suomisentiellä ja Vuohimäessä toissaviikonloppuna, perjantain-lauantain vastaisena yönä, myösbussipysäkkien katokset saivat kyytiä valtatie 2:n pysäkeillä.
Postilaatikoita tuhottiin myös nytviikonloppuna perjantain - lauantain välisenä yönä niin Eurassakuin Eurajoellakin. Eurassa postilaatikko räjäytettiinTakanummentien ja Puhurintien risteyksessä lauantaina aamuyöllä.Paikalta nähtiin poistuvan mopoauto. Tiedoista jotaintietäviä, pyydetään ottamaan yhteyttä poliisiin.
Kirkostaeronneita Satakunnassa
Vuonna2016 kirkon jätti eroakirkosta.fi
Kirkosta eroaminen eikuitenkaan ollut lähelläkään huippuvuosien lukuja. Esimerkiksivuonna 2013 kirkon jätti 3 179 satakuntalaista.
Porissa kirkosta erosiviime vuonna 952 ihmistä (vuonna 2015 eroajia oli 880). Raumallaeroajia oli 399 (364), Ulvilassa 153 (110), Kankaanpäässä 108(84), Eurassa 96 (67), Harjavallassa 80 (105) ja Nakkilassa 77 (44).
Kirkkoon liittyneidenmäärästä ei ole tarkkaa tietoa.